Нарахування субсидій в останні роки відбувається двічі в рік: на опалювальний сезон (з 1 жовтня по 30 квітня) і на літній період (з 1 травня по 30 вересня). І щоразу українцям підносять якісь нововведення в нарахуванні або оформленні субсидій. Майбутній опалювальний сезон не став винятком, передають Патріоти України з посиланням на Сегодня.
Цього разу в правилах нарахування субсидій нічого не змінилося: категорії тих, хто має право звернутися за субсидіями, залишилися колишніми, вимоги до документів – теж. А ось в порядку оформлення субсидій та отриманні виплат з 1 жовтня відбулася низка змін.
Оформляємо субсидію вдома
Перше нововведення – субсидію тепер можна оформити через інтернет, тобто не виходячи з дому. Правда, для цього потрібно мати цифровий підпис або пройти банківську верифікацію (BankID).
Щоб не вистоювати чергу на прийом до інспектора органу соцзахисту, можна зайти на сайт Міністерства соціальної політики України – www.msp.gov.ua – і вибрати рубрику “Е-Сервіси”. Там необхідно буде пройти реєстрацію. Вона можлива одним з трьох способів: з адресою електронної пошти, з електронним цифровим підписом і за допомогою BankID.
Реєстрація та вхід через електронну пошту дозволяють направити до відділення соцзахисту документи в електронній формі. Але тільки для попереднього розгляду. Якщо попереднє “добро” отримано, все одно доведеться йти в управління соцзахисту і нести з собою оригінали документів, щоб завершити оформлення субсидії.
Інші два варіанти входу в систему оформлення субсидій – за допомогою електронного цифрового підпису та з банківською ідентифікацією не зажадають особистої присутності при оформленні субсидії, все буде зроблено онлайн.
Якщо електронний цифровий підпис в нашій країні отримали ще досить мало людей, то банківську ідентифікацію проходили багато хто (вона передбачає фотографування клієнта у відділенні і отримання його підпису в електронному вигляді – на планшет).
Увійшовши в систему оформлення субсидій по цифрового підпису або BankID, можна відразу заповнити заяву і скласти декларацію – документи, які вимагаються при оформленні субсидії. В цьому випадку відвідувати відділення соцзахисту особисто не буде необхідності.
Нагадаємо, яким категоріям громадян потрібно подавати документи для оформлення субсидій:
- – хто вперше звертається за субсидією;
- – якщо раніше питання призначення субсидії вирішувалося на комісії;
- – тим, хто орендує житло;
- – внутрішньо переміщеним особам;
- – якщо за останній рік відбулися зміни в складі сім’ї (дитина досягла 18-річного віку, люди одружувалися, розійшлися тощо);
- – якщо раніше субсидія була призначена на осіб, що фактично проживають у приміщенні;
- – якщо в родині є люди працездатного віку, які не отримують доходів або їх доходи менше мінімальної заробітної плати.
Субсидії виплачуватимуть “живими” грошима
Друге істотне нововведення – монетизація субсидій. Якщо на початку 2019 року, коли монетизація була тільки введена у вигляді експерименту, отримувати “живі” гроші мали право лише окремі категорії субсидіантів, то тепер така можливість надається всім.
У свою чергу, монетизація можлива в двох варіантах: готівкова або безготівкова. Здавалося б, “безготівкова монетизація” – такий же варіант виплат, який існував і раніше. Однак це не так. Різниця в тому, що раніше сума, нарахована у вигляді субсидії, відправлялася відразу на рахунки компаній – постачальників комунальних послуг, одержувач субсидії цих грошей не бачив і не міг ними скористатися. Тепер же гроші будуть не виплачуватися компаніям, а одержувачу субсидії. При безготівковій монетизації в “Ощадбанку” буде автоматично створено рахунок субсидіанта, на який будуть перераховуватися гроші з бюджету. Після закінчення опалювального сезону зекономлені гроші можна буде зняти з рахунку і використовувати на свій розсуд.
Готівкова монетизація дозволяє отримувати “живі” гроші кожен місяць, причому не тільки в “Ощадбанку”, а в будь-якому зручному банку (точніше, в будь-якому відділенні одного з 38 уповноважених банків) або в найближчому відділенні “Укрпошти” (гроші також може приносити додому листоноша ). Однак, щоб скористатися готівковою монетизацією, необхідно подати заяву до 15 жовтня (тим, хто не подавав таку заяву раніше).
У зв’язку з монетизацією субсидій в квитанціях на оплату ЖКП тепер не буде вказана знижка в розмірі субсидії. Там буде вписана вся нарахована сума за ту чи іншу комунальну послугу. Платити субсидіанту доведеться повну вартість отриманих комунальних послуг: частково – за рахунок власних коштів, частково – використовуючи гроші, переказані на ваш персональний рахунок розмірі нарахованої субсидії.
Коли виплачені субсидії доведеться повернути
У багатьох одержувачів субсидій викликають побоювання наміри уряду перевіряти інформацію, надану в заявах і деклараціях, і визначати, чи законно були нараховані субсидії. Люди бояться, що, якщо дані в деклараціях будуть визнані неправильними (адже помилки можуть бути допущені не навмисне), субсидії доведеться повернути.
Жорсткість перевірки правильності поданою інформацією передбачено законопроектом “Про верифікацію та моніторинг державних виплат”, який в даний час розглядається в парламенті і вже прийнятий в першому читанні. Цей документ дійсно передбачає багатоступеневу звірку даних, наявних в різних реєстрах і базах даних, з тими, які повідомляють в декларації одержувачі субсидій.
Планується, що закон вступить в силу відразу після його прийняття і публікації. І він передбачає три види верифікації: превентивну (під час подачі документів), поточну (під час здійснення виплат) і ретроспективну (після закінчення виплат). Причому превентивна верифікація почнеться, тільки коли буде запущена інформаційно-аналітична платформа, тобто через деякий час. А ось поточна і ретроспективна верифікація запрацюють практично відразу. Точніше, через три місяці після того, як закон набере чинності, оскільки Кабінету міністрів необхідно ще прийняти підзаконні акти, передбачені цим законом. Зокрема, розробити “Порядок здійснення верифікації та моніторингу державних виплат”.
В Мінсоцполітики заспокоюють: верифікація проводиться вже давно, і поки нічого нового не буде відбуватися. Однак до заповнення декларації радять підходити відповідально. Зокрема, в Мінсоцполітики нагадують, що в декларацію слід включати не тільки офіційні доходи.
“Слід ретельно задекларувати види і суми доходів, інформація про яких відсутня в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків та Державному реєстрі соціального страхування. Це може бути дохід від здачі майна в оренду, доходи від реалізації власної продукції, майно, недекларовані доходи, отримані під час роботи за договором цивільно-правового характеру, або стипендії, які отримують студенти – члени сім’ї одержувача субсидії, інші надходження (в тому числі – закордонні перекази). Як показує практика – саме ці доходи найчастіше якраз і “забувають” вказати в декларації неуважні одержувачі”, – відзначають в Мінсоцполітики.
Також в міністерстві нагадують, що одержувачі субсидій зобов’язані в місячний термін поінформувати орган, який призначав субсидію, в разі, якщо:
- – змінився склад сім’ї або склад зареєстрованих у житловому приміщенні;
- – змінився набір житлово-комунальних послуг;
- – в сім’ї з’явилося транспортний засіб з датою випуску до 5 років;
- – було придбано майно, товари або оплачені послуги на суму понад 50 тис. грн.
Якщо така інформація надійде невчасно і її визнають підставою для припинення виплат – “зайві” суми також, можливо, доведеться повертати.