На сайті Верховної Ради опубліковано текст проєкту закону про медіа, поданого нардепами від “Слуги народу”, передають Патріоти України.
Суб’єктами у сфері медіа законопроєкт визначає, зокрема, суб’єктів у сфері онлайн-медіа, провайдерів аудіовізуальних сервісів та провайдерів платформ спільного доступу до інформації. “Законом визначаються загальні вимоги до суб’єктів у сфері медіа, в тому числі вимоги щодо прозорості структури власності та контролю, а також вимоги до кожного окремого виду суб’єктів у сфері медіа”, – йдеться в пояснювальній записці.
Ліцензуванню відповідно до законопроєкту підлягає виключно мовлення з використанням радіочастотного ресурсу України та постачання електронних комунікаційних послуг для потреб мовлення з використанням радіочастотного ресурсу.
Передбачається, що обов’язковій реєстрації підлягають суб’єкти, що здійснюють мовлення без використання радіочастотного ресурсу, суб’єкти у сфері друкованих медіа, провайдери аудіовізуальних сервісів, а також суб’єкти у сфері медіа, в тому числі й нерезиденти України, які надають користувачам на території України доступ до своїх медіа-сервісів на умовах, що передбачають оплату користувачами доступу чи користування такими медіа-сервісами.
“Суб’єкти у сфері онлайн-медіа та платформи спільного доступу до інформації самостійно приймають рішення про реєстрацію”, – йдеться у тексті.
Проект запроваджує нову форму регулювання – спільне регулювання у сфері медіа, як поєднання функцій та засобів державного регулювання та галузевого саморегулювання.
Законопроєктом також встановлюються заходи реагування на порушення законодавства у сфері медіа та санкції за порушення законодавства у сфері медіа.
Санкціями за порушення вимог законодавства та/або умов ліцензії є: стягнення штрафу; анулювання ліцензії та/або скасування реєстрації; заборона поширення медіа на території України. Окремим розділом законопроєкту визначаються обмеження, пов’язані зі збройною агресією.
Так, зокрема, в медіа забороняється поширювати:
1) матеріали, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора, її посадових осіб, осіб та організацій, що контролюються державою-агресором, та їх окремих дій, що виправдовують чи визнають правомірною збройну агресію, анексію території України, порушення територіальної цілісності, суверенітету України, зокрема і публічне заперечення зазначених дій;
2) недостовірні матеріали щодо збройної агресії та діянь держави-агресора, її посадових осіб, осіб та організацій, що контролюються державою-агресором, у разі, якщо наслідком цього є розпалювання ворожнечі та ненависті або заклики до насильницької зміни територіальної цілісності чи конституційного ладу;
3) програми та матеріали (крім інформаційних та інформаційно-аналітичних), серед учасників яких є особи, внесені до переліку осіб, які створюють загрозу національному медіа-простору України, який затверджує Нацрада.
Окрім того, Національна рада відмовляє в реєстрації іноземного лінійного медіа, що зареєстроване в державі-агресорі або якщо Нацрадою виявлено ознаки того, що редакційний контроль щодо такого іноземного лінійного медіа здійснюється фізичними або юридичними особами – резидентами держави-агресора.
Крім того, суб’єктом у сфері медіа в Україні не може бути фізична особа, яка є громадянином держави-агресора.
Також суб’єктами медіа не можуть бути юридичні особи, в яких власниками істотної участі, контролерами чи бенефіціарами є громадяни чи юридичні особи держави-агресора; юридичні особи, що отримують фінансування від громадян або юросіб держави-агресора.