Вчора український парламент скасував норму штрафних балів для водіїв. За нею в рік дозволялося здійснити в рік три “безкоштовних” порушення ПДР.
Правда, тільки теоретично. На практиці ця система поки не працювала. Але її раптово вирішили скасувати.
Чому і які проблеми це створить для водіїв вже зовсім скоро – розбиралася “Країна”
Що таке штрафні бали
Цей захід діє в Україні з 2015 року. Вона передбачає, що щороку кожному водієві нараховується 150 балів. Які витрачаються, якщо автолюбитель здійснює порушення ПДР. І після того, як бали закінчуються – за наступне порушення вже йде відповідальність.
Число балів розраховане так, щоб вистачило на три порушення (за кожне знімається по 50 балів). При цьому є ряд важливих умов.
По-перше, бали зачитуються далеко не за всі інциденти на дорозі. А тільки за ті, що що не загрожують негайним позбавленням прав і не спричинили за собою аварійної ситуації.
Ось їх список:
Перевищення швидкості (більш, ніж на 20 км на годину, але менш, ніж на 50 км на годину),
Проїзд на заборонений сигнал (світлофора або регулювальника),
Порушення вимог дорожніх знаків і розмітки,
Порушення правил перевезення вантажів і буксирування,
Порушення правил зупинки, стоянки або паркування,
Порушення правил проїзду пішохідних переходів, перехресть і зупинок,
Проїзд по тротуару або пішохідної доріжки,
Порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду,
Порушення правил дистанції,
Порушення правил руху на автомагістралі,
Порушення правил використання освітлювальних приладів.
По-друге – і це головне – бальна система включається лише при автоматичній фіксації порушень ПДР. Яка де-юре вже вирішена. Але де-факто поки не працює.
Тобто не працюють і самі штрафні бали. Навіщо ж тоді їх скасовували?
Чому скасували?
Автори законопроекту (ним став депутат від “Слуги народу” Владлен Неклюдов), який вчора прийняла Рада, пояснюють, що прощати водіям по три порушення підряд – це занадто м’яко.
У пояснювальній записці до документа йдеться, що в країнах Євросоюзу бали працюють інакше – вони “накопичують” відповідальність. Тобто перші порушення прощаються, але за наступні йдуть вже багато разів посилені санкції – підвищені штрафи або взагалі позбавлення прав.
В Україні ж навпаки – норма старого закону “створює відчуття безкарності і спонукає до наступних порушень”.
Але тоді виникає питання. Якщо депутати посилаються на європейські норми, які передбачають штрафні бали, то чому їх просто скасовують, а не модернізують за тим же зразком ЄС?
Тобто мабуть була якась інша мотивація.
Справа, судячи з усього, в тому, що з 1 травня в Києві запускають систему відеофіксації порушень ПДР. Уже створено операційний центр, який буде обробляти спостереження і автоматично виписувати штрафи. У березні цей центр відкрили глава МВС Арсен Аваков і президент Володимир Зеленський.
До травня система працювала в “режимі попередження” – тобто тестувалася. Але з 1 травня обіцяють вже штрафувати в автоматичному режимі. Тобто – повинні були запрацювати і штрафні бали.
Якщо ж законопроект Неклюдова підпише президент – то цього послаблення не буде. І штрафувати почнуть вже з першого дня. Під це і скасовували ніколи не працювали штрафні бали.
Законопроект був рекомендований комітетом з правоохоронної діяльності, яким керує близький до Арсену Авакову нардеп від “Слуги народу” Денис Монастирський. Тобто МВС хоче максимально швидко змусити українців платити в автоматичному режимі.
Як будуть штрафувати в онлайн-режимі
Всього в Києві на даний момент встановлено 20 відеокамер для автофіксації ПДР:
по вулиці Олени Теліги, 39;
на Набережному шосе, 4;
на перехресті Причальної і Дніпровської набережної;
по вул. Братиславській, 18;
на Чоколівському бульварі, 24;
дві камери на Північному мосту – в напрямку лівого і правого берегів;
на Броварському проспекті біля станції метро Лівобережна і на перехресті з вулицею Будівельників;
Південний міст – в напрямку лівого і правого берега;
проспект героїв Сталінграда, 25;
на проспекті Володимира Маяковського, д.56 і д.65;
на бульварі Дружби народів, 27 і 36;
на Столичному шосе, 58 у напрямку Києва та Обухова;
ще дві камери – на перехресті Харківської площі з вулицею Миколи Бажана.